Het coronavirus verspreidde zich in januari al rap door heel China. Het land ging op slot. Langzamerhand komt het leven in delen van China weer op gang; mensen worden mondjesmaat zelfs weer aangespoord om de straat op te gaan en fysiek deel te nemen aan de maatschappij. Welke lessen kunnen bedrijven trekken uit de twee maanden van isolatie en maatschappelijke maatregelen die de Chinezen hebben doorstaan? We noemen er drie. 

  1. Probeer werknemers op creatieve manieren in te zetten zodat ze niet zonder werk komen te zitten.

    Verschillende Chinese online ketens hebben bijvoorbeeld tijdelijk werknemers van restaurants in dienst genomen om de extra werkzaamheden op te vangen. Op kleinere schaal zijn er ook mogelijkheden, zoals mensen inzetten om de eventuele herstart voor te bereiden. Of in te zetten op het online aanbieden van diensten.

  2.  Houd rekening met de wispelturigheid van de situatie. Veranderende maatregelen en de onvoorspelbaarheid van virusverspreiding eisen een flexibele houding. Probeer snel in te springen op veranderende omstandigheden en aarzel daarbij niet om eerder gesmede plannen los te laten.

    Vele restaurants in China waren druk met het voorbereiden van de drukste tijd van het jaar. De voorraadkasten waren tot de nok toe gevuld met verse producten in afwachting van Spring Festival. De oproep tot het sluiten van de horeca kwam dan ook voor velen als donderslag bij (redelijk) heldere hemel. Niet alleen konden ze fluiten naar hun inkomsten in de daaropvolgende periode, het fruit en alle groenten zouden langzaam verpieteren. Door een intense run op de supermarkten was er al snel een tekort aan precies deze producten. En dus besloten horecaondernemers zelf versmarkten te openen. Zo vingen ze een deel van de schade op.

  3. De maatschappelijke en economische situatie is blijvend veranderd. Mensen veranderen hun gedrag en hoe ze zich verhouden tot hun werk en andere bedrijven. Blijf dus scherp op nieuwe mogelijkheden om je klanten te bereiken of mensen te betrekken bij wat je doet.

    Met nieuwe apps en online diensten zijn er tal van mogelijkheden om je bedrijvigheid (deels) online voort te zetten. Sportscholen in China bieden massaal online lessen aan; ouderen worden digitaal vergezeld met een potje Chinese schaak; klusdiensten bieden online consultaties en video’s aan waarin ze mensen begeleiden in het zélf oplossen van huishoudelijke tegenspoed. Weet je zéker dat jouw diensten en producten op dit moment niet geschikt zijn om online aan te bieden? Het kan niet alleen een oplossing zijn voor de situatie waarin je nu zit: het kan ook een oplossing zijn die na de crisis je aanbod kan blijven verrijken.

Kijk hier voor meer ervaringen van Chinese bedrijven in crisistijd.

Bron: Xinhua News Agency

One Comment

  • Tamiflu schreef:

    Op 11 januari mocht Ed Sander tijdens de Vakantiebeurs Vakdagen in de Jaarsbeurs in Utrecht vertellen over WeChat en wat deze app kan betekenen voor ondernemers die de Chinese toerist als doelgroep hebben. De aanwezigen ontvingen per e-mail een uitgebreid informatiepakket met de handouts en additionele informatie over WeChat en Chinees toerisme. Mocht je er niet bij geweest zijn en dit toch interessant vinden dan kun je deze hier opvragen. Marco van Leeuwen van de website TravelNext was aanwezig bij de presentatie en schreef er een mooi verslag over, welke je hier kunt lezen.

Leave a Reply